|
Segons una teoria meva, podríem
classificar la gran quantitat de grups (col·lectius,
partits, coordinadores, plataformes, grups d'estudi,
clubs d'opinió i persones particulars) que arreu
dels Països Catalans defensen o es declaren defensors
de la llengua i la cultura catalanes en set tendències
bàsiques. Hi ha els radicalistes, que són
d'extrema esquerra, maulets del jovent, que subratllen
les diferències de classe i l'odi contra quasi
tothom; hi ha els etnicistes, que contraposen constantment
catalans i espanyols com si fossin realitats gairebé
immutables, tot i que fan enraonades crítiques
contra l'imperialisme espanyol; hi ha els ètics,
liderats per Xirinacs, partidaris de l'estudi i de plantar-se
i avançar en assemblees populars per la independència;
hi ha els activistes de coordinadores i plataformes,
dinamitzadors d'accions puntuals més o menys
testimonials per la llengua; hi ha els polítics
independentistes, possibilistes intel·ligents,
però centrats en els interessos de partit; hi
ha els autoproclamats nacionalistes, massa sovint partidaris
de polítiques regionalistes, manaires excloents,
amants dels fills pròdigs, però sense
pietat amb els crítics; i, per últim,
hi ha la setena tendència, la del grup de la
nació, que subratlla la importància de
la llengua i la cultura, la comunitat lingüística;
sovint són intel·lectuals covards, encara
que també lúcids i autors dels projectes
més reeixits de construcció de la nació
catalana.
La idea que defenso és que la
gran sotragada que necessita la nació catalana
per a fer un pas endavant, a fi de sortir d'aquest pou
de confusió, minimització i subordinació
en què es troba -proposada recentment per Carod-Rovira
i Toni Strubell- només serà possible si
aquests set grups, o la major part de la gent que s'hi
veu reflectida (i que avui es troben allunyats, sovint
enfrontats, víctimes de malentesos o ignorants
els uns dels altres), aconsegueixin fer pinya per la
causa comuna de la cultura i la comunitat lingüística
catalana.
Ara bé, per a fer possible una
política d'entesa i unitat dins els grups catalans,
catalanistes, sobiranistes, independentistes i tots
els grups catalanocèntrics de tendències
diverses, cal prèviament comprendre, estudiar
i debatre amb sinceritat les posicions, ara encertades
adés desenfocades i més tard clarament
errònies o insuficients d'aquells discursejadors
que tenen un paper significatiu en la creació
de l'opinió pública.
En aquest escrit em voldria limitar
bàsicament a contestar l'article Contra els
qui proclamen l'agonia del català (AVUI,
15-04-2003, p. 24) del senyor Albert Manent, membre
integrant dels nacionalistes i que, malgrat aquesta
inscripció ideològica o precisament per
aquest posicionament, rebutja amb contundència
els posicionaments defensats per Víctor Alexandre
en l'article La submissió lingüística
i nacional de Catalunya (Llengua Nacional,
núm. 40). Gosaria incloure Alexandre dins el
grup que anomeno la nació. Coincideixo amb A.
Manent en un parell de coses: els discursos derrotistes
sobre la imminent o inaturable mort del català
són criticables, i jo mateix he rebutjat allò
que tenen de descoratjador les posicions com la de l'amic
Enric Larreula al voltant de la seva teoria desenfocada
dels "malalts de llengua", que té més
a veure amb una actitud i unes ulleres molt personals
d'aquell autor que no pas amb una profunda anàlisi
de la situació sociolingüística catalana.
Tampoc no coincideixo amb la manca d'alternatives polítiques
que sovint ens són ofertes des del derrotisme.
Vull subratllar aquí les idees
positives que he sabut veure en l'article de Víctor
Alexandre, combatut per A. Manent: (1) el conformisme
lingüístic dels catalans és inherent
a la seva submissió nacional; (2) el Parlament
de Catalunya hauria de fer complir les lleis lingüístiques
que promulga, altrament crea sensació de derrota
i frustració; (3) en general, els nostres polítics
es caracteritzen per la manca de coratge envers la defensa
de la catalanitat, i això representa un fre a
la nostra evolució com a poble; (4) els catalans
estem massa acostumats a anar pel món sota el
pseudònim d'espanyols, que amaga la nostra autèntica
identitat; (5) com més temps dura la submissió,
més lícita sembla als qui la imposen i
als qui la patim; (6) l'única sortida de molta
gent a l'atzucac de la frustració nacional és
l'autoodi inconscient; (7) qui té por de la llibertat
dels altres és enemic de la democràcia;
(8) en cap situació normalitzada no és
possible que es produeixi un cas tan escandalós
com el de la persecució contra Lluís Arola;
(9) els Estats poden tenir més d'una llengua,
però no pas les nacions: de llengua nacional
només n'hi ha una; (10) cal replantejar-se el
tema de la mala educació lingüística;
(11) és bàsic contrarestar l'autofòbia
o el menyspreu dels nostres signes culturals i de la
nostra riquesa lingüística; (12) tot plegat
sols serà possible si els catalans ens dotem
de les estructures pròpies d'un Estat.
A. Manent, en l'article Contra els
qui proclamen l'agonia del català, se sent
cofoi que el 60% de la gent del Principat siguin oients
de ràdios que no emeten en català (no
diu res de la resta de la nació catalana); ens
diu que algú li va dir que els Mossos d'Esquadra
haurien de patrullar per fer parlar el català.
Dues preguntes: ¿amb quina mena de gent es fa,
senyor Manent, perquè pugui ser testimoni d'aquestes
poca-soltades? ¿Creu que aquesta opinió
és digna de ser esmentada en un article? Què
vol dir amb l'afirmació "La Catalunya del
segle XXI serà multilingüe"? Jo crec
que en el segle XXI gairebé tots els Estats i
totes les nacions seran multilingües. Hi ha ciutats
com Londres que ja fa anys que ho són; precisant,
però, que la convivència lingüística,
per exemple, a Londres es fa en un marc on l'anglès
és claríssimament la llengua nacional
(com també caldria que ho fos la catalana en
els Països Catalans). ¿O és que darrere
el mot multilingüe vol encobrir-hi el vergonyant
mot bilingüe, tendència que ens volen imposar
els bilingüistes unidireccionals? Per tant, aquesta
afirmació no té sentit o és una
defensa amagada de l'actual ordre establert sociolingüístic
que minoritza el català. Una idea no pas exagerada,
ja que més endavant Manent afirma: "En un
moment en què impera el liberalisme a ultrança,
la ingerència en l'ús social és
contraproduent". ¿Hem d'entendre que defensa
el liberalisme de Vidal-Quadras o del Foro Babel i que
renuncia a la política lingüística?
Això sí que vol dir mort del català,
ja que és deixar-lo del tot a mans de la llei
del més fort. Amb aquesta tesi, fins i tot posa
en qüestió bona part de la política
desenvolupada pel govern de CiU durant aquests anys.
Afortunadament, ja no hi ha gaire gent que aplaudeixi
aquest cofoisme que Manent mostra a l'hora de parlar
de la situació del català a l'escola,
en els rètols de les botigues, etc.
El senyor Manent, amb tots els respectes
per la seva impecable trajectòria cultural i
patriòtica, hauria de començar a posar-se
al dia. Molta gent que fa quinze anys practicava la
mena de cofoisme que ell encara mostra avui, ja fan
plantejaments crítics que ell hauria d'escoltar
amb menys sectarisme. Jo també em felicito per
l'aparició de grups com Veu Pròpia; però
s'han d'escoltar de veritat, i es veurà que allò
que plantegen no coincideix pas gaire amb l'acriticisme
i el cofoisme; justament es queixen del contrari. Tinc
molt de respecte pels qui senten el castellà
com a llengua pròpia seva -gairebé tots
els meus alumnes són d'aquests-, però
és discriminar-los no acollir els immigrants
en la llengua pròpia de Catalunya.
Manent afirma que articles com el d'Alexandre,
que considera "pessimista", poden conduir
a la "desmobilització". Però,
si en fa una lectura més profunda, veurà
que aquest autor enjustament els catalans, sense amagar
allò que no funciona, mentre que el cofoisme
practicat pels qui han tingut el poder regional ha desmobilitzat
el poble, ha triturat les defenses mentals dels catalans
i ha portat gairebé a l'ofec de les organitzacions
culturals més representatives. Davant aquest
panorama, han estat exemples majors de militància
lingüística organitzacions com la Federació
Escola Valenciana, els casals Jaume I d'Acció
Cultural o les accions d'Obra Cultural Balear o Joves
de Mallorca per la Llengua.
Coincideixo amb el senyor Manent que
el català no és pas mort i enterrat; però
l'enorme vitalitat lingüística catalana
ha estat sobretot obra de la societat civil, cosa que
ell sembla oblidar; i s'ha de saber que aquesta vitalitat,
amb el cofoisme per bandera, ha estat a punt de ser
anestesiada. Contra Franco no es vivia millor; ara bé,
en aquells anys difícils, gent com Manent encara
no havien perdut el nord. Desitjo que en un futur tornem
a coincidir en la defensa unitària de la llengua
i la cultura catalanes, sense embuts ni complexos ni
discursos ambivalents.
|
|
|
|
|