|
Potser no hi ha en la història
del nostre entorn cap altra cultura que, com la catalana,
hagi aguantat tanta retòrica fúnebre sobre
si mateixa. Quants plants inspirats en la llengua catalana
agonitzant! Quantes absoltes cantades davant del seu
cadàver anticipat! Quants epitafis gravats a
la llosa del seu sepulcre obert!
Avui que la retòrica fatalista
s'expressa en termes mèdics potser no es trobaria
al nostre entorn cap altra cultura que, com la catalana,
hagi d'aguantar tants diagnòstics i pronòstics
sobre la pròpia mala salut. Avui ja no es diu
Madame se meurt, com van dir uns elegants decadents.
Ja no som tan subtils. Ara s'imposa la fraseologia dels
facultatius. La nostra cultura es troba en fase terminal,
es manté en respiració assistida, subsiteix
entubada, ha entrat en coma irreversible i, per tant,
cal pensar en l'eutanàsia, el testament vital
i la successió. No és admirable que generem
tants auguris fatals? I no és més admirable
que puguem fer-ho sense sucumbir-hi?
Confesso que si la retòrica terminalista
del passat la trobo a vegades graciosa i a vegades kitsch,
la mèdica del present em sembla confusionària
i desmobilitzadora. Sobretot la trobo macabra, si recordo
que la defunció de la cultura catalana l'han
certificada més d'una vegada els qui la voldrien
morta, com quan el franquisme la donà per liquidada,
perquè sabia que una manera d'accelerar-ne la
desaparició era decretar que havia deixat d'existir.
Com també em sembla un recurs inepte, si els
predictors es pensen despertar les consciències
anunciant "la magnitud de la tragèdia".
En rigor cap llengua no viu ni mor. Només viuen
i moren els qui la fan servir o l'abandonen. Una llengua
no és cap organisme ni animal ni vegetal. Per
això, parlar-ne en termes de vida i mort hauria
de ser una llicència reservada als poetes. Els
prosistes, siguem de prosa científica, periodística
o política, hauríem de ser més
rigorosos en l'ús de les metàfores. Elucubrar
sobre el futur del català en termes mèdics
és una lleugeresa. Per contra, a hores d'ara,
no és cap broma preocupar-se mèdicament
per la salut mental de molts usuaris del català
i de molts professionals que s'hi guanyen la vida, escriptors,
professors, periodistes, actors, sotmesos com estem
tots plegats a aquestes contínues dosis d'alarmisme
sobre el nostre futur que ens fan tornar o mesells autodestructius
o angoixats esquizofrènics, dues malalties no
gens metafòriques.
Avui mateix un amic alemany em deia
per telèfon: "Esteu bojos aquí baix".
"Per què?", li he preguntat jo. I ell
ha fet: "Per aquestes collonades sobre la salut
del català, tan poc saludables per al vostre
equilibri emocional". En efecte, vista de fora
estant, la nostra obstinada dedicació al dubte
sistemàtic sobre la pròpia supervivència
sembla més aviat una manera infantil de plorar
perquè tenim por, quan fóra més
sa i més productiu acceptar adultament que el
món és darwinista i que la cultura catalana
hi té un lloc, si és capaç de defensar-lo.
El pessimisme en filosofia sempre m'ha merescut un gran
respecte. Pensar que el món no és susceptible
de millorar gaire, que el sentit de l'existència
humana és poc evident o que els poders no són
mai el que semblen porta a actituds molt positives de
comprensió i de tolerància. De fet el
pessimisme filosòfic, pròxim a l'escepticisme,
ha estat en moments com els presents una de les millors
escoles per a aprendre a dubtar de tota veritat que
se'ns presenti com a inconcussa i a relativitzar tot
poder que es pretengui absolut. Quin benestar no et
dóna una dosi d'aquest pessimisme creatiu, quan
et sembla que la cultura catalana torna a ser impunement
agredida i que la prepotència secular d'una altra
(in)cultura la vol fer desaparèixer! Llavors
el pessimisme et descobreix que en aquest món
darwinista també hi ha molt fatxenda i que els
pinxos no haurien de fer por a ningú, perquè
en el fons tenen por de si mateixos.
Pel que fa als pessimistes que no refrenen
la propensió de veure les coses pel cantó
menys favorable, sempre m'han semblat ploramiques embafadors.
Són hipocondríacs que em desperten commiseració,
barrejada amb una certa admiració, perquè,
segons diuen els entesos, la hipocondria, o la preocupació
malaltissa per la pròpia salut, acompanyada de
malenconia, és a vegades una font d'incontenible
creativitat artística i filosòfica. Grans
melancòlics de la història de l'art i
del pensament ho certifiquen.
Hi ha, però, una variant de pessimista
que detesto. És el que ho fa veure, el que se'n
serveix. No li pesa ni el mal ni el malalt. Vol diners
i notorietat i per això se serveix d'un dels
recursos més antics de la retòrica, la
mala notícia inventada, el condol simulat. És
tan mesquí el seu pessimisme que no creu en res
més que en la pròpia capacitat de rebentar.
Aquest és el derrotista d'estar per casa, que
a vegades pot arribar a ser nociu. És el que
sol derivar en nihilisme de taula de cafè, copa
i puro, el que no creu ni en ell mateix de tan poc positiu
que es troba. El que, abans d'etzibar-te el més
negre auguri o el veredicte més displicent sobre
la cultura catalana, et confessa que ell no és
ni pessimista ni optimista, sinó tot el contrari.
Ai uix!
Total. En comptes d'auscultar tant la
cultura catalana malalta, fóra més sa
i més productiu que la donéssim d'alta
d'una vegada. Llavors, un cop donada d'alta, la recepta
millor fóra que abandonéssim la terminologia
mèdica i assumíssim amb goig la condició
de subjectes d'aquesta cultura, sortosament condemnats
a lluitar per l'existència i sortosament condemnats
a comptar amb tots els pessimismes estructurals. Mentrestant,
el darrer comunicat mèdic diria que la senyora
no es vol pas morir.
|
|
|
|
|